dinsdag 18 februari 2014

Marrit Leenstra @ Hollandse Vrouwen

Marrit Leenstra (10 mei 1989) is een Nederlands langebaanschaatsster uit Wijckel. Ze schaatst vanaf seizoen 2010/2011 bij Hofmeier na eerst voor Jong Oranje en TVM te zijn uitgekomen. Na afloop van het seizoen 2009/2010 stond ze op een 32e plek op de Adelskalender.
In november 2006 reed Dutch Babe Marrit Leenstra voor het eerst een wereldbekerstrijd, dit was de 1500 meter in Moskou. Dit was te danken aan haar 9e plek op het NK afstanden en een aantal afzeggingen. Ze werd 6e in de B-groep.
Marrit Leenstra brak door op het NK afstanden 2008 waar ze brons op de 1500 meter behaalde. Hiermee plaatste ze zich voor de world cup-wedstrijden. Ook plaatste ze zich voor de 1000 meter, want daar eindigde ze als vierde. Tijdens de world cup op 10 november 2007 pakte ze het wereldrecord voor junioren op de 1500 meter af van Ireen Wüst en daarmee werd ze elfde. Tijdens het NK Allround won ze op verrassende wijze deze afstand en eindigde ze als vierde, waarmee ze zich verzekerde van deelname aan het EK Allround in Kolomna. Hier verraste ze op door zowel op de 500 meter (tweede) als op de 1500 meter (derde) op het podium te eindigen.
Op de lange afstanden werd ze twee keer zevende en uiteindelijk eindigde ze in het eindklassement als zesde, waardoor ze zich rechtstreeks plaatste voor het WK Allround in Berlijn. Op dat WK werd ze uiteindelijk twaalfde. Twee weken later werd Marrit Leenstra samen met Jan Blokhuijsen wereldkampioen op het WK voor Junioren in Changchun. Nadat ze ook nog de Nederlandse sprinttitel voor A-junioren veroverd had, verbeterde ze tijdens de Olympic Oval Finals haar eigen wereldrecord voor junioren op de 1500 meter. Ook reed ze een juniorenwereldrecord op de 1000 meter en de minivierkamp voor junioren.
Na het WK Allround toonden de schaatsploegen DSB en TVM interesse in de achttienjarige pupil. Marrit Leenstra liet doorschemeren dat haar voorkeur uitging naar TVM, omdat deze ploeg meer vrouwelijke allrounders binnen de gelederen heeft dan DSB. Hoofdtrainer Gerard Kemkers van TVM wilde over de speculaties verder geen commentaar geven.
Op 19 maart 2008 werd bekend dat Leenstra voor twee jaar een contract zal tekenen bij de TVM-formatie en vanaf seizoen 2008/2009 daarvoor zal schaatsen. Leenstra tekende officieel het contract op 11 april 2008.
Op het NK afstanden 2009 won Marrit Leenstra opnieuw brons op de 1500 meter en veroverde daarmee plaatsing voor de wereldbekerwedstrijden. Op de 1000 meter werd ze vijfde maar door de beschermde status van Ireen Wüst is ze op deze afstand slechts reserve. Tijdens het NK allround 2009 werd ze vijfde en daarmee ook slechts aangewezen als reserve voor het EK 2009.
Bij het NK Sprint eindigde ze na winst op de tweede 1000 meter in het eindklassement als vierde en was Leenstra, na het aanwijzen van de gediskwalificeerde Annette Gerritsen, eveneens reserve voor het aanstaande toernooi: het WK Sprint. Op de selectiewedstrijd eind januari lukte het Marrit Leenstra niet om zich te plaatsen voor het WK allround, maar ze mocht wel de 1500 meter blijven rijden voor de wereldbeker.
Tijdens de wereldbekerwedstrijd in Heerenveen plaatste ze zich voor het WK afstanden op de 1500 meter, wat haar in Erfurt niet gelukt was op de 1000 meter. Op haar debuut op het wereldkampioenschap afstanden leek ze op de 1500 meter één honderdste tekort te komen voor een top tienplek, maar door de diskwalificatie van Kristina Groves werd ze alsnog tiende.
Marrit Leenstra begon het Olympische seizoen teleurstellend, op de NK afstanden 2010 wist ze zich op geen enkele afstand te plaatsen voor de wereldbekerwedstrijden. Via een skate-off wist zij zich op 5 december 2009 te plaatsen voor de 1500 meter in Calgary. Een week later startte zij in Salt Lake City ook op de 1000 meter. Op het Olympisch kwalificatietournooi wist Leenstra zich niet te plaatsen voor de Olympische Spelen van Vancouver. Later in het seizoen liep ze kwalificatie voor het WK allround mis ondanks een derde plaats en een afstandszege op het Nederlands kampioenschap.
Na afloop van dit seizoen verliet Leenstra TVM en tekende ze een contract bij Hofmeier.
Marrit Leenstra won op 21 oktober 2010 tijdens de eerste Holland Cup de 3000 meter die werd verreden op het ijs van Kardinge. Daarmee verzekerde zij zich van deelname aan het NK Afstanden in Thialf. Op dat kampioenschap pakte zij de eerste dag de derde plek op de 500 meter en een dag later de winst op de 1000 meter en zilver op de 3000 meter. Ook op de slotdag pakte zij zilver, op de 1500 meter. Op vier afstanden pakte Leenstra vier medailles. Een week later bij de eerste wereldbekerwedstrijd in Thialf won Leenstra haar eerste individuele medaille op een wereldbekerwedstrijd, brons op de 1500 meter.
Marrit Leenstra heeft zaterdag het juniorenwereldrecord op de 1500 meter afgesnoept van Ireen Wüst. De 18-jarige schaatsster klokte bij wereldbekerwedstrijden in Salt Lake City een tijd van 1.56,47. De oude toptijd was 1.56,69.
Schaatsster Ireen Wüst is in Salt Lake City als vijfde geëindigd op de 1500 meter. De Olympisch kampioene kwam tijdens de wereldbekerwedstrijd tot een tijd van 1.55,28. De winst ging naar Christine Nesbitt uit Canada: 1.52,75.
Nesbitt had exact anderhalve tel voorsprong op haar landgenote Kristina Groves: 1.54,25. Het brons was voor Chiara Simionato uit Italië, die na 1.54,65 finishte.
Renate Groenewold eindigde als zesde, vlak achter Irene Wüst, in een tijd van 1.55,44.
Marrit Leenstra en Diane Valkenburg scherpten hun persoonlijk record aan tot respectievelijk tot 1.56,47 (11e) en 1.57,30 (15e).
Annette Gerritsen vond haar naam terug op de twaalfde plaats met een tijd van 1.56,54.
Naam: Marrit Leenstra
Geboortedatum: 10 mei 1989
Woonplaats: Wyckel
Hobby's: Schaatsen, lezen, film kijken en koffie drinken in de stad.
Waar woon je?
Ik woon in Wijckel.
Met wie woon je daar?
Ik woon daar met mijn ouders en mijn jongere zus. Ik heb ook nog een oudere zus, maar die woont niet meer thuis.
Wat zijn je hobby's?
Schaatsen, lezen, film kijken, koffie drinken in de stad (op een terras in de zon als dat kan...)
Wat is je favoriete muziek?
Ik heb niet echt favoriete muziek, in de auto luister ik vaak naar radio 1.
Als ik wel muziek luister vind ik bijvoorbeeld de muziek van de film 'Juno' leuk,ik luister vaak naar de cd van Kris Delmhorst en daarnaast enkele britpop bandjes.
Wat doe je zoal in je vrije tijd?
In mijn vrije tijd spreek ik af met vrienden en vriendinnen, of ik ga lekker uitrusten met een boek of een filmpje.
Wat is je droomauto?
Ik heb niet een echte droomauto, maar op dit moment zou ik wel de BMW X1 willen rijden.
Favoriete reisbestemming?
Dat verschilt per jaar. Ik vind het niet leuk altijd naar dezelfde plek te gaan. Daarnaast hangt ervan af hoe moe ik ben na het seizoen. Soms heb ik zin om gewoon op het strand te liggen (=moe..), maar dat vind ik al snel saai, dus als ik niet moe ben ga ik liever ergens naartoe waar veel te zien of te beleven is.
Beste prestatie ooit?
Mijn beste prestaties waren in het seizoen 2007/2008. Ik werd wereldkampioen junioren en reed 3 wereldrecords voor junioren (1000, 1500 en kleine vierkamp). Op de wereldrecords ben ik het meest trots, omdat dat veel betere races waren dan tijdens het wereldkampioenschap voor junioren.
Wat eet je het liefst?
Ik houd erg van pasta, maar als ik thuiskom na een trainingskamp heb ik ook altijd weer zin in aardappelen met groente...
Waar hou je het meest van?
Ik houd van heel veel dingen. Bijvoorbeeld van douchen met hele lekkere douchegel, de geur van regen als het warm is en mijn familie.
Waar hou je niet van?
Niet kunnen slapen en wel moe zijn.
Waar geef jij je laatste tientje aan uit?
Een lekkere kop koffie met mijn vriendje.
Welke site bezoek je het meest?
Hotmail..
Wat is je grootste droom?
Zoals alle sporters wil ik graag olympisch kampioen worden.
Waarom Hofmeier?
Ik ben naar hofmeier gegaan omdat het een hele leuk, jonge, gezellige en gemotiveerde ploeg is, en daarnaast wilde ik heel graag weer met Jan van Veen trainen, die ook mijn coach was in jong oranje.
Marrit Leenstra is goed begonnen aan de Nederlandse kampioenschappen allround.
De schaatsster van Hofmeier won de 500 meter in 39,21 seconden. Daarmee was ze veel sneller dan nummer twee Diane Valkenburg: 40,13. Linda de Vries eindigde in 40,24 als derde.
Ireen Wüst doet niet mee aan het allroundtoernooi. De rijdster van TVM is al zeker van deelname aan het EK, begin januari in Collalbo. Titelverdedigster Elma de Vries ontbreekt ook bij de NK allround.
De vrouwen vervolgen het allroundtoernooi met de 3000 meter.
Marrit Leenstra zette bij de eerste afstand van de Nederlandse allroundkampioenschappen direct een flinke stap op weg naar de titel. De schaatsster van Hofmeier noteerde op de 500 meter een tijd van 39,21 seconden.
Nummer twee Diane Valkenburg was met 40,13 bijna een seconde langzamer.
''Het verschil is wel heel groot'', zei Leenstra, die in Europa nog nooit zo snel was op de kortste afstand. ''Dat had ik niet verwacht."
"Maar je kunt niet na één afstand al zeggen dat het toernooi is beslist.'' Het allroundtoernooi voor vrouwen wordt vervolgd met de 3000 meter.
Marrit Leenstra had ook graag aan de NK sprint mee willen doen. Dat toernooi vindt echter gelijktijdig plaats met de NK allround.
''Jammer dat ze voor deze oplossing hebben gekozen en dat ik gedwongen was een keuze te maken'', zei Leenstra. ''Niet echt handig.''
De bewondering voor Marianne Timmer is groot. Dat blijkt dinsdag uit de reacties na het abrupte afscheid van de drievoudig olympisch kampioene. Oud-ploeggenoot Erben Wennemars bestempelde haar als de grootste schaatsster in de Nederlandse geschiedenis.
Renate Groenewold, die begin dit jaar stopte, sprak van een groot kampioene. ''Drie keer goud en als enige Nederlandse dame ooit wereldkampioene sprint. Een voorbeeld voor velen.''
Ireen Wüst keek altijd vol verwondering naar Timmer. ''Haar twee gouden olympische medailles bij de Olympische Spelen in Nagano gaven me een kick. Dat wilde ik ook wel."
"Het goud bij de Spelen in Turijn zorgde bij mij acht jaar later uiteraard voor een ander gevoel, want die medaille had ik zelf willen winnen. Marianne Timmer is een groot kampioene.''
Ploeggenote Annette Gerritsen noemde Timmer een inspiratiebron. ''Wat ik vooral van haar heb geleerd, is hoe je naar een wedstrijd moet toeleven. Als ze een keer achtste eindigde bij een wereldbekerwedstrijd, zeiden sommigen tegen haar dat ze niet zo goed reed."
"Dan antwoordde Marianne: Nee, hoor. Ik lig mooi op koers. Dat geloof in eigen kunnen, vind ik mooi. Ze wist heel goed hoe ze zich moest voorbereiden op een belangrijk evenement."
"Dat ze haar carrière moet beëindigen met zoveel pech, lijkt me heel vervelend. Het lijkt me moeilijk om het zo af te sluiten.''
Ook Margot Boer vindt het sneu dat de loopbaan van haar teammaatje zo abrupt moet eindigen. ''Ze had keihard getraind voor een gedroomd afscheid bij de WK afstanden in Inzell op de 1000 meter. Dat gaat nu aan haar neus voorbij."
"Toch vind ik het pure klasse dat ze zelf de beslissing heeft genomen. Ze heeft een geweldige carrière gehad. Marianne is het gezicht van de Nederlandse schaatssport.''
Er is wel begrip voor haar beslissing om nu te stoppen. ''Ik vind het een verstandige keuze'', aldus haar coach Peter Kolder. ''En kampioenwaardig bovendien. Ze wil niet afhankelijk zijn van anderen, dat siert Marianne."
Uitgerekend Marrit Leenstra, die de 500 meter bij de allrounddames met grote overmacht won, dreigt in Thialf kind van de rekening te worden.
Niet alleen krijgt zij door het samenvallen van de NK allround en de NK sprint geen kansen zich te plaatsen voor de WK sprint, ook de startbewijzen 1000 meter voor de komende wereldbekers en daarmee de WK afstanden dreigen haar door de vingers te glippen.
Met haar tijd van 39.21 had Marrit Leenstra ook in het sprinttoernooi hoge ogen gegooid. Toch weet zij nu al dat zijn geen kansen maakt op een startplek voor de WK sprint.
Dit in tegenstelling tot Ireen Wüst die een aanwijsplek kreeg voor de EK allround en daardoor dit weekend kan starten in het sprinttoernooi.
'Beetje oneerlijk'
Marrit Leenstra wil er niet te veel woorden meer aan vuil maken. Het feit dat Ireen Wüst wel en zij niet werd aangewezen voor de EK allround wil ze niet meer noemen dan 'een beetje oneerlijk'.
"Ze hadden nu eenmaal maar één aanwijsplek en in een klassement over 1500 en 3000 meter is Ireen net een tiende sneller. Het probleem zit het in het feit dat beide NK's in hetzelfde weekend worden verreden. Dat vind ik fout omdat je op deze manier niet iedereen een kans geeft."
Druk maken wil Leenstra zich er hoe dan ook niet om. "Je verandert er toch niets aan, het is nu eenmaal zo. Dan vind ik het weinig zin hebben om er mijn energie aan te verspillen. Ze wilden dat ik zou kiezen dus dat heb ik gedaan."
"Allrounden is voor mij belangrijker dan sprinten dus de keuze was niet moeilijk. Jammer vind ik het wel. Ik rijd hier mijn snelste 500 meter ooit in Europa dus dat geeft aan dat mijn sprint wel goed zit. Ik ben benieuwd hoe ver ik hiermee was gekomen bij de sprinters."
Hoop
Helaas is het samenvallen van de NK allround en de NK sprint niet de enige beslissing die in het nadeel van Marrit Leenstra lijkt uit te vallen. Ook de wereldbekerplekken worden deze dagen tijdens het sprinttoernooi verdeeld.
Zij die niet meedoen aan dat toernooi mogen vandaag buiten mededinging een 1000 meter rijden, maar voor Leenstra is dat in combinatie met haar allroundtoernooi onmogelijk.
Zij is nu afhankelijk van de wil van de Topsportcommissie om haar een aanwijsplek te geven voor de Essent ISU World Cup in Moskou.
Mocht zij deze niet krijgen, dan gaat ook de deur naar de 1000 meter van de WK afstanden definitief dicht.
Marrit Leenstra: "Ik hoop heel erg dat ik in aanmerking kom voor een aanwijsplek op de 1000 meter. Ik ben ten slotte Nederlands kampioene afstand en ik zou het wel heel zuur vinden als ik helemaal geen kans meer krijg om me te plaatsen voor de WK afstanden."
Marrit Leenstra staat na de tweede dag soeverein aan de leiding van het Nederlands kampioenschap allround. De schaatsster van Hofmeier eindigde als derde op de 3000 meter en verdedigde daarmee met succes haar eerste plaats.
Leenstra verloor op de drie kilometer amper tijd op winnares Diane Valkenburg, die na 4.08,77 finishte. Jorien Voorhuis werd tweede in 4.09,11, Leenstra had 4.09,14 nodig.
Valkenburg staat tweede in het klassement, voor Voorhuis. Linda de Vries (4e, 4.11,76) is vierde, voormalig wereldkampioene Paulien van Deutekom (7e, 4.14,04) staat op plek vijf.
 
Met een witte boterham met jam in haar handen kwam ze woensdagmiddag naar de perskamer van Thialf. Met haar meisjesachtige uitstraling leek Marrit Leenstra meer op een studente die in de schoolkantine haar lunch wilde nuttigen, dan een koele profschaatsster.
Toch had de 21-jarige Friezin even daarvoor op niet misverstane wijze de nationale allroundtitel veroverd.
Leenstra troefde in de Friese schaatstempel haar concurrentes Jorien Voorhuis (tweede) en Diane Valkenburg (derde) op een zeer overtuigende manier af en claimde daarmee haar eerste nationale allroundtitel. Toch bleef de kopvrouw van Hofmeier uiterst bescheiden. De nationaal kampioene voelt zich absoluut geen favoriete voor de EK allround, die van 7 tot en met 9 januari in het Italiaanse bergdorp Collalbo worden afgewerkt.
,,Ik schaats nu ongeveer dezelfde tijden als in 2008, toen ik deelnam aan de EK in Kolomna'', zei Leenstra. ,,Bij dat toernooi werd ik zesde. Ik hoop nu weer op die plek te eindigen.''
Het is tekenend voor Leenstra. Ze is niet het type dat voorafgaand aan een toernooi van alle daken schreeuwt dat ze goud gaat veroveren. Zelfs toen de pupil van coach Jan van Veen dinsdagavond een ruime marge ten opzichte van haar rivalen had opgebouwd, ging ze met kriebels in de buik slapen. ,,Ik was best zenuwachtig'', erkende ze. ,,Het was fijn dat ik met de 1500 meter kon beginnen, want dat gaf vertrouwen voor de rest van de dag.''
Leenstra won in een tijd van 1.57,57 de schaatsmijl, hield vervolgens stand op de vijf kilometer en eiste zodoende het goud op. Het was voor de Friezin haar tweede hoogtepunt van het seizoen, nadat ze bij de NK afstanden al vier medailles had gewonnen. Daarmee zet Leenstra haar stijgende lijn wederom voort, terwijl ze de afgelopen twee jaren bij TVM volledig 'geparkeerd' stond.
Toen de jonge rijdster na afloop van de NK allround werd geconfronteerd met een uitlating van TVM-coach Gerard Kemkers, die hoopte dat ze ook de goede dingen uit die periode had meegenomen, moest Leenstra haar irritatie wegslikken. ,,Het heeft totaal niks met TVM te maken dat ik hier hard rijd, dit is het succes van Hofmeier'', vertelde ze vervolgens bedeesd. En later: ,,Ik had liever niet bij TVM geschaatst. Dan was ik nu verder geweest.''
Leenstra heeft duidelijk genoeg van het terugkijken en richt zich liever op haar toekomst. Bij de komende EK allround zijn haar verwachtingen bescheiden. Ze ziet Ireen Wüst (die in Heerenveen de NK sprint reed) en de Tsjechische rijdster Martina Sablikova als de favorieten voor de titel. Dat de titelstrijd op het buitenijs wordt afgewerkt, is niet in haar voordeel.
 ,,Ik reed nooit graag buiten'', zei Leenstra, die opgroeide in Thialf. ,,Ik kan me een trainingskamp in Collalbo herinneren dat het totaal niet liep. Maar ik heb wel het gevoel dat ik het steeds beter leer.''
Alhoewel ze vannacht van de zenuwen amper sliep, schaatste Marrit Leenstra woensdag op soevereine wijze naar de nationale allroundtitel. In Thialf eindigde de Friezin als derde op de afsluitende 5000 meter, hetgeen voldoende was voor het goud.
,,Het was fijn dat ik niet heel hard hoefde te gaan op de vijf kilometer'', zei Leenstra die een ruime marge had opgebouwd. ,,Ik heb nog niet vaak een vijf kilometer gereden, dus ik durfde ook niet veel harder.''
Over haar kansen bij het Europees kampioenschap allround durfde Marrit Leenstra, die haar eerste nationale allroundtitel veroverde, geen uitspraken te doen: ,,Ik heb geen idee waar ik sta. Het is alweer een tijdje geleden dat ik aan een EK mocht deelnemen.''





 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten